Marka, która uratowała szwajcarski przemysł zegarmistrzowski w latach 80.! Któż nie zna historii marki Swatch, która zażegnała „krzemowy kryzys” z Japonii, który wstrząsnął światem zegarmistrzowskim. Wraz z nadejściem tanich zegarków na baterie szwajcarskie manufaktury miały trudności z dostosowaniem się, ale na szczęście szwajcarską odpowiedzią na tę sytuację była marka Swatch ze swoimi kolorowymi plastikowymi zegarkami.
Marka została założona w 1983 roku z jasnym celem – zaoferowania nieformalnego dodatku w postaci tanich plastikowych zegarków, które były dostępne w wielu kombinacjach kolorystycznych, często inspirowanych trendami i popkulturą. Nazwa Swatch jest również skrótem od „second watch”, czyli drugiego zegarka – co było ich głównym zadaniem – zaoferowanie zwykłego zegarka tym, którzy mają już w domu wysokiej jakości szwajcarski zegarek, ale nie chcą go nosić, np. kiedy idą wyprowadzić psa lub jadą na weekendowy wypad z przyjaciółmi.
W swojej historii marka Swatch kilkakrotnie wywoływała duże poruszenie, czy to przemysłowo produkowane zegarki z serii Sistem51, które składały się z zaledwie 51 części, kolekcja Skin, która trafiła na nadgarstki najsłynniejszych światowych modelek, czy udział marki w wydarzeniach sportowych i kulturalnych. Również dzisiaj marka rezonuje ze światem, obecnie głównie dzięki współpracy z markami Omega i Blancpain. Nowością jest również możliwość płatności zbliżeniowych za pomocą chipu NFC umieszczonego w zegarkach Swatch PAY!.